Wednesday, December 06, 2006

كيف تكون مشهورا

نظراً للحالة الصعبة التي يمر بها شباب هذه الأيام أولاد وبنات .. حيث أصبحت أبواب الحياة مغلقة أمامهم وهم يجرون وراء الدنيا جري الحمير الهاربة من الأسد الضارية وأصبح حال الواحد منهم حسرة وندامة وطبعاً الكلام عن الشباب المصري الغلبان مش اللي طلع لقى أبوه رئيس من 25 سنة .

الكلام للشباب المصري الغلبان اللي مش لاقي شغل محترم يكفل له حياة كريمة رغم إنه معاه مؤهل جامعي ويعرف كذا لغة. ومش عارف يتجوز مع إنه مؤدب وابن حلال ومالوش في الخبص ولا في اللي بالي بالك، واللي بيتفرج على ناس أقل منه في التعليم وفي الدين وفي الأصل والأدب بس كسبوا ألوف الألوفات وبيطلعوا في الفضائيات ويركبوا احسن العربيات وبتلف حواليهم البنات.

وإلى الشابات المصريات الغلبانات المحترمات المحتشمات اللي مش عارفة تعمل إيه وهي بتكبر في السن ومفيش حد عليه القيمة اتقدم لها عشان يجوزها وابوها وامها قلقانين عليها ..

إليكم جميعاً نقدم بعض طرق الشهرة والعبور .. اذا اتبعت واحد من هذه الطرق فأكيد حتصبح مشهور وتنزل عليك الأموال زي الرز .. والمعجبين يقفوا قدامك طابور

طرق لا تشترط مهارات خاصة يعني ممكن أي حد يقوم بها .. فلن أقول مثلاً العب كرة قدم عشان تاخد مكافآت بالملايين لأن كرة القدم تتطلب مجهود .. كما إنها لن تبرز إلا بكونك موهوب فعلاً في اللعب .. وتستمر معك خلال فترة واحدة من عمرك .. شبابك فقط.
طريقتنا يا بيه لا تتطلب مؤهلات خاصة ولا تفكير .. ولا تقافة ولا مجهود .. ولا عمر معين .. فهي مفتوحة للجميع

قرب .. قرب ... قرب ...

لو كنت شاب

قدامك طريقين

الطريق الأول : طريق الثقافة على الطريقة المصرية

1– تؤيد أي حاجة تحت مسمى حقوق المرأة .. أي حاجة .. واخد بالك .. يقولوا الست تبقى قاضي وكيل نيابة ... أنت معاهم ... يقولوا حقها تتجوز 4 .. وتاخد زي أخوها في الميراث .. معاهم برضه ... خليك ناصح

2– تبحث عن أي حاجة في الدين (صحابة ، حجاب ، شفاعة ، عذاب قبر .... أي حاجة ) وتبدأ في مهاجمته على الفور ... خلي بالك لازم تختار حاجة تكون ثابتة عند الناس وما يكونش حد اتكلم فيها قبل كده ... سارع قبل أن يسبقك إليه غيرك.

3– لما تتكلم حط كلمتين من نو عية بلوريتاريا أو شوفاني .. طبعاً بالإضافة إلى أصولي راديكالي ويميني متطرف اللي حتقولهم طبعاً لأي حد يقول لك عيب كده ما يصحش .. ولو زود قول عليه وهابي عميل ... أصول الكار عشان يقولوا عليك مثقف.

4– ممكن لو ناوي تاخد خط الشعر أو الرواية يأما تشتم في الدين وتعمل إسقاط على رموزه أو رواية جنسية تتكلم فيها عن الشواذ وساعتها حتاخد جائزة نوبل)

الطريق الثاني : طريق الفن على الطريقة المصرية

1– تغني كلام فارغ وهجايص وعنب عنب وما تنساش تصبغ شعرك وتعمل نيولوك

2– لة حتمثل أفلام .. الأدوار اللي حتختارها خلي فيها يإما دور واحد بدقن ولابس جلابية بيضة وتخليه إنسان متوحش كئيب عدواني بيقول حاجة وبيعمل حاجة تانية وعينه زايغة وبتاع ستات أو نصاب وحرامي ... يإما شيخ أزهري وتنزل فيه تريأة ومألسة ومهزاة ومسخرة ... ولو حد سألك ليه اخترت الأدوار دي قول (دي رسالتي ... دور الفنان في نقد الأوضاع الخاطئة في المجتمع) .. قولها كده ومش حتخسر .. صدقني

3– حاول تظهر في برامج من نوعية هالة شو وتقول إن أفلامك أو أغانيك توصف تاريخ مصر

لو كنت بنت الموضوع أسهل بكتير

فيه طريقين برضه

الطريق الأول : طريق الثقافة على الطريقة المصرية

1– ممنوع الحجاب منعاً باتا ، عشان يعترفوا بيكي كمثقفة لازم تخلعي الحجاب .. عشان عند بتوع الثقافة المصرية .. الحجاب ردة إلى الوراء.

2– أي حد يقول إحنا مع قضايا المرأة تمشي وراه .. وحاولي تبتكري في المجال .. يعني اخترعي ... مثلاً امشي ورا حق المرأة في التحرش بالرجل .. حق المرأة في رفض الطلاق .. حق المرأة في نهب فلوس الزوج خصوصاً الشقة ... وهاجمي الدين وقولي إنه ظلم المرأة ..

3– هاجمي موضوع الزواج وجلوس المرأة في بيتها وارفضي الختان وهاجمي المجتمع وكل كلمتين قولي ذكوري (مجتمع ذكوري .. فكر ذكوري ... تاريخ ذكوري ... ) كرريها كتير جداً لغاية ما تزهقي اللي قدامك.

الطريق الثاني : طريق الفن على الطريقة المصرية

1– كل ما تتزنقي اقلعي .. وكل ما تقلعي اكتر فرصتك في الشهرة تكتر

2– غني على واحدة ونص ولا تنسي الرقص والمياعة وقلت الأدب من نوعية (آه أه آه)

3– ممكن تلبسي الحجاب وتقلعيه تاني وتلبسيه وترجعي تقلعيه وهكذا ... وأنت لابساه زودي جرعة قلة الأدب في النقطة 2 للتعويض

4- أنت فنانة يعني اللي يقول لك عليه المخرج تنفذيه ... بوس ماشي .. حضن ماشي .. رقص ماشي ... سرير وخلافه وإيه يعني .. وكله طبعاً لخدمة الموقف الدرامي ..

عام للجميع ..

لو حتمشي ولد أو بنت في طريق الثقافة لا تنس إنك تعمل بلوج وتدخل بالبلوج بتاعك في كل حتة وتعلق على كل كبيرة وصغيرة عشان الناس كلها تعرفك

ولا تنس أيضاً أن تنضم / تنضمي لحركة كفاية أو الحزب الوطني

ولما توصل أو توصلي ابقى افتكرونا

كل يغدو فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها

ربنا يوفق الجميع ويجعله عامر

1 comment:

mimo said...

احسنت ما شاء الله مقال زي العسل ربنا يكرمك عموما يا ريت توضح انها تريقه عشان في ناس ممكن تعمل كده
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ربنا يوفئك ويوفق الجميع
اخوك في الله محمد هشام