Friday, October 26, 2007

هل تعرف فلان ؟

مش بس خروج مسلسل الملك فاروق عن نظام المسلسلات المصرية العتيق في توجيه الحقن هو الخروج الوحيد عن المعتاد في المسلسل .. فيه حاجة كمان ....

فالعمل خرج عن الأسلوب المعتاد في تمجيد الشخصية التاريخية اللي بيتناولها العمل .. فمعظم الأعمال التي تتناول ترجمة وسيرة أحد الأشخاص غالبا ما تصوره بأنه فلتة من فلتات التاريخ وتجعل من جميع من حوله مجموعة من الكومبارس والسنيدة والأعداء بينما هو المصلح الوحيد ودرة الزمان وفلتة العصر والأوان

فإذا خرج عمل عن حياة عبد الناصر رأينا عبد الناصر قائد لا مثيل له ولا نظير .. وكل من حوله شخصيات ثانوية غالبا ما تكون تابعة أو مضللة أو مهرجة أو غير سوية .. وإذا خرج عمل عن السادات رأينا السادات هو الوحيد من يفهم ومن يقدر مصلحة الوطن وغيره إما اتباع له أو أعداء ..

وإذا خرج عمل عن طه حسين وجدنا الرجل مبرأ من كل عيب وإذا انتجوا عن محمد عبده وجدناه لا يطوله أي نقص ولا يخرج منه إلا حق .. وكذلك ابن حزم والشافعي والشعراوي .. وغيرهم

حتى في الأعمال القديمة مثل فيلم الناصر صلاح الدين يصور الناصر صلاح الدين رحمه الله في صورة ملائكية مبالغ فيها .. وبالمناسبة مش دي الحاجة الوحيدة المستفزة في الفيلم ..

والعكس ايضا فقد يجعل كاتب العمل الشخصية التاريخية شرا محضا لا خير فيها إبرازا لشخصية أخرى .. مثلما كان يظهر الملك فاروق في أعمال أخرى ..

وهكذا يتم تناول الشخصيات التاريخية وكأنها غير البشر إما ملائكة وإما شياطين وبدون توضيح الطبيعة الإنسانية التي تكون كثير من الأحيان فيها نوع من التناقض وخليط من الخير والشر ..

مسلسل الملك فاروق عرض حياة شخصية .. تمتزج فيها الوطنية بالمصلحة والقوة مع التردد والكبرياء مع الحب .. محبة البلد وسعيه للأفضل مع حب الذات وطلب التميز .. إنسان بكل ما يحمله ابن آدم من أخطاء .. حتى لو كان موقعه هو ملك لمصر

وكذلك شخصيات المسلسل كلهم بشر يصيبون ويخطأون .. أتابع المسلسل فلا اعرف من هو الـ Good Guy ومن هو الـ Bad Guy فالكل بشر لهم أخطاؤهم وأطماعهم وأحلامهم ومبادؤهم .. والكل يؤثر في الأحداث

الحيادية في تناول والحكم على الأشخاص والخروج من قمقم الأحكام المسبقة على الشخصيات والتي يروج لها الغير لتحقيق مصالح خاصة .. فمهما كانت الشخصية أو الجماعة تظهر في الإعلام لنا على إنها شر محض وأسباب الشرور في العالم لا يجب أن نتمادي في التسليم بهذا .. ولأن من يبرز مساوئ الشخص هم اعداء الشخص فلا يمكن قبول أحكامهم ولا المعلومات التي يمدوننا بها عنه .. اترك لكم تذكر الاسماء

أرى هذه الحيادية كانت لدى المسلمين في العصر الأول للإسلام فهم بذكرون الرجال حتى لو كانوا الصحابة بما لهم وما عليهم ولا يتوقفون عند المحاسن ولا الأخطاء ولا يجعلون من الصالحين قديسين ولا أئمة معصومين لأنهم يعلموا خطورة ذلك .. لأنه من رأي في الصحابة والتابعين عصمة علم أنه غير ملزم أن يقتدي بهم لأنهم معصومين من الله عز وجل وهو غير معصوم .. أما ذكر الرجال بطبائعهم البشرية الحقيقية وهم بشر مثلنا يغضبون كما نغضب ويفرحون كما نفرح يعطينا صورة عن اللي المفروض يكون عليه المسلم فيتوب إن اذنب ويرجع إلى الله ان أخطأ ولا يطلب منه أن يكون قديس أو ملك لا يخطأ وإنما يطلب منه أن يبذل الجهد ليحسن من طبيعته البشرية قدر استطاعته .. فتقام الحجة عليه ببشر مثله ..

عشان كده نجد الحياد والموضوعية في كتبنا نحن - أعني المسلمين متبعي السنة - وليس كتب غيرنا - أقصد خاصة أهل الكتاب والشيعة - .. نجد في كتبنا الحياد في تناول الشخصيات فتجد في نفس الكتاب ذكر مناقب الصحابة رضي الله عنهم وفضلهم وذكر ما كان بينهم من خلاف أو ما وقع من بعضهم من أخطاء وفي نفس الكتاب تجد ذكر التابعي بفضله ومكانته برغم عدم قبول الحديث منه أو ذكر راوي الحديث وبيان بدعته ثم قبول الحديث منه لأنه لا يكذب ..

قال وكيع بن الجرّاح: "أهل السنة يروون ما لهم وما عليهم، وأهل البدعة لا يروون إلا ما لهم" [رواه الدارقطني في السنن وأبو نعيم في أخبار أصبهان]

والمطلوب هو الحياد في تناول الشخصيات مهما أثير حولها من أقاويل تسيء إليهم أو أمجاد مزورة منسوبو لهم حتى لا نعود فنقول .. إحنا اضحك علينا يارجالة

روابط أخرى
إحنا باين إنضحك علينا يارجالة من مدونة حكاوى آخر الليل
احنا اتخدعنا ياجماعه واضحك علينا من مدونة The Lost Princess
الملك فاروق من مدونة الناس والعالم
أنا والملك من مدونة حكايات فريدة
كش ملك من مدونة بنت البلد
الملك فاروق و الملكيه و التوريث من مدونة Day Light

15 comments:

رفقة عمر said...

طبعا فعلا من المسلسل ماتعرفشى مين الطيب ومين الشرير كل واحد احيانا تلاقى فيه جوانب ايجابيه واحيانا تلاقى جوانب سلبيه
مثلا عند لاخوان المسلمين مصورين ان لملك فاروق شر محض
لانهم شاكين انه السبب فى مقتل حسن البنا
المسلسل بين انهم قتلوا النقراشى هو ال قتل عندهم حلال وعند غيرهم حرام وبعيدين الخلفات كانت خلاقات سياسيه وليست عقائديه
هل قتال معاويه رضى الله عنه وسيدنا على رضى الله عنه يجعلنا نقول دة وحش او دة وحش كان قتال لمصلحه امه الاسلام
بجد نفسى اللى يكتب التاريخ يكون انسان خالى من اى اهواء او انحياز لاى فئه حتى يخرج التاريخ بصورته الحقيقيه
انظر القراءن ذكر اخطاء الانبياء دون تحيز لاحد ليخبرنا انهم بشر يخطأون وهو ربا غفوربس الحمد لله فى الاخر الحق لازم يظهر
بس هو مش ينفع ترجع ليهم املاكهم تانى
مش ينفع يطالبوا بحقوقهم
ولا دة شئ مستحيل

Dr.khaled said...

يا اخي حيادية عند مين ؟؟؟؟

التاريخ يقدم لنا كما يريدون هم...
لا يقدم كما حدث حقاً....


رحمة الله على الجبرتي

ammola said...

يا ما علينا
لاتقدر تقول ان الراى الاولانى كله غلط
ولا الراى التانى كله صح
هى متاهة تاريخية اللى بيعرفنا السكة فيها ذوى الاهواءوالمصالح

عصفور المدينة said...

انا حاتجاوز موضوع المسلسل والمتسلسل لأخرج بهذه العبارة

عشان كده نجد الحياد والموضوعية في كتبنا نحن وليس كتب غيرنا في تناول الشخصيات

انتم (اللي هم احنا وانتم يعني:)) مين؟

سها السباعي said...

الكمال لله وحده
وما فيش بشر معصوم
مهما بلغت عظمة شخصيته ونبل افكاره
لا يوجد مطلق ابدا في الدنيا
تحياتي

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله ينور عليك يا باشمهندس

اكتر حاجه بتنرفزني انهم لما بيعملوا فيلم او مسلسل عن شخصيه ما بيطلعوهاانها ملاك

بس ارجع واقول اشمعني دي يعني اللي هايبقي فيها حيادية .....؟؟؟؟؟؟

BinO said...

عندما قرأت "كتبنا " التي تحدثت عن الشخصيات التي كنا نعتقد انها شخصيات عظيمة أمثال طه حسين وقاسم أمين و محمد عبده وغيرهم والذين صورتهم الكتب بأنهم شخصيات غير عادية مفكرين ذوي عثول نادرة , رأيت في كتب أهل الدين عند عرض هؤلاء وأفكارهم علي كتاب الله وسنته أن أفكارهم لا تزن جناح بعوضة ولكني كنت أستغرب لما تم التركيز علي هؤلاء الملوثة أفكارهم وتمجيدهم من قبل الغرب قبل أن تمجدهم كتبنا لأسباب مجهولة .
بل أيضاً برمجة العقول والأفكار بسيرتهم وأنهم المثل العليا بواسطة وسائل البرمجة المشبوهة مثل التلفزيون والسينما وغيرها من الوسائل المفسدة للعقول والقلوب

mohand said...

السلام عليكم

احنا بينضحك علينا كتير قوي
منهم لله الله كانوا السبب

تحياتي

البنت الشلبية said...

سلام عليكم
ازيك ما علينا
على فكرة انا كنت قريت مقال فى المصرى اليوم بيقول اننا بعد خمسين سنة من الثورة عرفنا حقيقة الملك
ياترى كمان خمسين سنة هنعرف حقيقة الثورة؟!!!!!
ياخوفى تكون هيا كمان صدمة هههههههه
عشان هيبقى منظرنا وحش اوى اوى

رفقة عمر said...

السلام عليكم
من فضلك فيه حد هنا عايزين بس نعرف صاحب المدونه فين

ma 3lina said...

رفقة عمر
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بالرفق يا رفقة على االإخوان دول ناس كويسة برضه .. وعلى فكرة لو نفسك اللي يكتب التاريخ يكون خالي من الأهواء .. اكتبيه انتي ودوني شهادتك .. التاريخ مش بيكتبه واحد بس .. دا بيتكتب من مشاهدات الناس .. يعني اللي حيجوا بعدنا وحيقروا كلامنا .. عمرهم ما حيتخدعوا بمسلسلات ولا أفلام .. موضوع إنهم يرجعوا لهم أملاكهم دا اظنه صعب .. قولي بس يارب ما يصادروش أملاك ناس تانية زي ما بيسرقوا فلوس الإخوان دلوقتي بس باسم تاني .. يا رفقة بتسألي عني طيب فين تدويناتك هو انا حدون لوحدي ولا ايه ؟
:)

ض/خالد
إلى من حاد عن صفي وولى تاركاً كفي .. تركت الدرب يا صاحي وخنت العهد يا ألفي

ammola
لا برضه مع احترامي ست أمولا .. إحنا مش عمي ومش هما اللي بيمشونا في المتاهات .. هما يقولوا اللي عايزينه لكن برضه فيه دماخ تققبل أو ما تقبلش .. خصوصا لو كان المدح أو الذم مبالغ فيه ..

عصفور المدينة
تم التعديل ياباشمهندس .. أرجو أن يكون المعنى أوضح الآن

سها
يا مرحب بحضرتك شرفتي المدونة .. طبعا مفيش بشر معصوم إلا من عصمه الله عز وجل .. بس جملة مفيش مطلق أبدا دي كده مش راكبه على بعض .. ههههههه .. أطلقتي عدم وجود المطلق ..
:D

خمسة فضفضة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. ولا تنرفزي نفسك يا دكتورة .. شيلي الفيشة
:)

BinO
يا مرحب يا باشمهندس نورت المدونة .. لا وشوف المصاريف اللي بتتصرف على وسائل برمجة العقول والأفكار زي ما سمتها ومع ذلك برضه تبين الحق .. يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ فَسَيُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ

mohand
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. احنا اللي بنسيبهم يضحكوا علينا وكل تلفزيون له فيشة .. أخبارك إيه يا عريس
:)

البنت الشلبية
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ... هههههه .. لهو أنتي لسه معرفتيش حقيقة الثورة ... بحسبك حتقولي كمان خمسين سنة حنعرف حقيقة حسني مبارك .. ولو انها معروفة برضه من دلوقتي ..

رفقة عمر said...

شوف بقى علشان تكون عارف انت تسلمنا بوست
انا اكتب بوست بعديه على طول
يعنى بعد ما انت تنشر بوست جديد
انزل انا بوست بعديه غير كدة مش هاعمل ودى سياستى الجديدة فى المرحله الجايه
علشان تبقى عارف
مش هاكتب الا بعد ما تكتب انت مش كفايه بينو
بس صحيح هو سكتم فين صديقك اللدود

ma 3lina said...

رفقة عمر
سياسة .. ياااه .. كده برضه تدخلي في السياسة .. عموما .. سهلة .. حاضر حنزل بوست إن شاء الله .. لما نشوف كده حتنزلي ولا لأ ..

أنا زعلان إن بينو ومسلم مش بيكتبوا حاجة جديدة .. بس حعمل إيه ..
:(

سكتم آخر شهر ليه في النيابة ومطحون في الشغل على الآخر عشان شايل مكان ناس بيمتحنوا .. يخلص الشهر دا وإن شاء الله يعود للحياة من جديد ويعود للمدونة إن شاء الله

رفقة عمر said...

السلام عليكم
ماعلينا
بقولك
هو انت اللى بتعلق على الشات بوكس عند د/خالد
باسم شيطان
مش عارفه حاسه انه انت ليه
طريقتك باينه قوى
بس لوانت انت بضحكنى كتير
استمر لو انت لانها عجبتنى جدا

رفقة عمر said...

دة طلع انت بجد
اما بقى عرفت ازاى حسيت انه انت
طريقتك فى الكتابه روح الدعابه اللى بتميزك
يعنى حسيت انه انت
بس ايه دة هو انت صاحبت شياطين قبل كدة ولا ايه تخيل انا صدقك انه شيطان فعلا
:D